TRIO OLGA / SK / TU A TERAZ
PIATOK A SOBOTA / 26. a 27.7. 2024 / OKNO / 16.30 a 22:00
OKNO site-specific theater, kde sa zamýšľame nad prítomnosťou a jej významom v našich životoch
OKNO site-specific theater, kde sa zamýšľame nad prítomnosťou a jej významom v našich životoch. Človek je ako dom s množstvom bytov a okien, pričom každé okno symbolizuje jedinečnú realitu, v ktorej by chcel žiť naplno. Pýtame sa, prečo je pre nás dôležité byť viac vedomí toho, čo sa práve deje, ako zviera, ktoré musí byť v pozore, aby prežilo? Človek sa často zasekáva v hektickom ruchu každodenného života a zahltený množstvom informácií stráca pružnosť, autentickosť a spontánosť... Stojí pred svojím domom a cíti sa ako bezdomovec, čo stratil kľúče k vlastným izbám.
Tvorba a účinkovanie: Monika Haasová a Péter Cseri
Hrajú: študenti Štátneho konzervatória Timonova a konzervatória Jozefa Adamoviča ( Košice), Akadémie umení Banská Bystrica a VŠMU Bratislava
Trio Olga
Trio Olga je jedinečné divadelné zoskupenie, ktoré prináša svieži vietor do sveta fyzického divadla. Tvoria ho dvaja talentovaní umelci, Monika Haasová a Péter Cseri, ktorí spájajú skúsenosti zo slovenského divadelného prostredia s bohatou umeleckou interakciou, ktorú nadobudli počas 15-ročného pôsobenia v Holandsku.
Ich tvorba je charakteristická experimentovaním s formou, pohybom a tematickým obsahom činoherného divadla. Vzájomnou výmenou skúseností sa snažia posúvať hranice fyzického divadla a prinášať nové perspektívy a inovácie na scénu.
Trio Olga nie je len regionálnym fenoménom. Svojimi originálnymi predstaveniami si získali pozornosť divákov nielen na Slovensku a v Česku, ale aj na medzinárodných festivaloch v Nemecku, Holandsku a najnovšie aj v Brazílii, kde sa prezentovali v roku 2023.
Ich tvorba je výnimočná nielen svojou kreatívnosťou, ale aj schopnosťou spájať rôzne kultúrne vplyvy a skúsenosti, čo robí z Trio Olga skutočný umelecký klenot v oblasti fyzického divadla.
Monika Haasová
Monika Haasová je herečka, performerka, režisérka, pedagogička, zakladateľka festivalu DIVNÉ VECI a fyzického divadla TRIO OLGA. Pôsobila šesťnásť rokov v Holandsku, vytvorila viaceré autorské projekty a umelecké koncepty. Mnohé predstavenia, v ktorých účinkovala, odohrala na medzinárodných festivaloch v Brazílii, New Yorku, Belgicku, Nemecku, Francúzsku a v Holandsku. Bola tiež súčasťou tvorivých tímov mnohých site-specific projektov. Po návrate na Slovensko okrem iného účinkovala vo filme režiséra Miloslava Luthera Krok do tmy, za čo bola ocenená tvorivou prémiou IGRIC 2015 za ženský herecký výkon. Momentálne je súčasťou ojedinelej imerznej inscenácie Kosmopol v Banskej Štiavnici v réžií Kláry Jakubovej a Mily Dromovich, ktoré obdržali cenu TATRABANKY 2020 v kategórií divadlo za réžiu. V roce 2024 režírovala predstavenie Memoroom, ktoré malo premiéru v Činohre Slovenského národného divadla.
Péter Cseri
Péter Cseri sa narodil v Budapešti a vyrastal vedľa pokojného jazera Balaton, v kraji výnimočných hudobných tradícií Kodályho a Bartóka. Po absolvovaní Školy umení v Pécsi pokračoval v štúdiu na Codarts, Rotterdam. Odvtedy pôsobí ako nezávislý tanečník – najmä v Holandsku a Nemeck a ako certifikovaný pedagóg Countertechnique. Podieľal sa na v nespočetných inscenáciách Anouk van Dijk DC, Club Guy and Roni, Hans Hof Ensamble, Bodies Anonymous a mnohých iných. Pôsobí aj ako hosťujúci pedaagóg o.i. na Codarts Rotterdam, ArtEZ Arnhem, Landestheater Linz, Budapest Contemporary Dance Academy, Tanzquartier Viedeň. Účinkoval v mnohých projektoch, od improvizačných večerov v Bimhuis Amsterdam po tanečno-divadelné predstavenie Trust medzinárodne uznávanej holandskej choreografky Anouk van Dijk a nemeckého dramatika Falka Richtera, ktoré je doteraz na šesť rokov dlhej ceste okolo sveta. Péter už viac ako dva roky žije a pracuje na Slovensku, je jadrom spoločnosti fyzického divadla Trio Olga a spoluzakladateľ site-specific festivalu Divné veci.
Monikine TU a TERAZ
“Som žena, matka, partnerka a divadelná tvorkyňa, a v sebe spájam rôzne reality. Som ako dom, v ktorom je viacero bytov, a v každom byte sa deje niečo iné.
Pre mňa je veľmi dôležité byť tu a teraz. Aby som vedela byť všade naplno, rozdeľujem svoje reality na akési okienka. Každé okienko predstavuje istú moju realitu, kde som v danom momente naplno. Keď odídem z jedného okienka, vojdem do ďalšieho, kde som tiež naplno. Tých okienok je veľa a netreba sa ich báť, ani ich spájať. Raz som v jednom okienku a potom v druhom. Okienka, v ktorých sa cítim sama sebou, posilňujem, vyhľadávam a nanovo ich vytváram. Keď nemôžem byť v dvoch oknách zároveň, poviem si: TERAZ som TU a zajtra budem v tom druhom okienku, kde si tiež poviem TU a TERAZ.”
Zažila som oslobodzujúcu skúsenosť v tanečnom projekte, ktorý sa tvoril dva mesiace v Brazílii. Ľudia okolo pôsobili, v porovnaní s cieľavedomými Holanďanmi, ako bezcielne bytosti. Všade sa čakalo a deň bol rozvláčny, ťahal sa pomaly v rytme samby pri 40°C. Chcela som byť stále v nejakej akcii, vidieť veci, zažiť mesto, ale pri ležérnom tempe miestnych, kde čas nič neznamená, som mala pocit, že všetko trvá večnosť. Jedného dňa, pri čakaní na sľúbenú prehliadku vodopádov, som to úplne vzdala. Len tak sme tam bezcieľne čakali a čakanie sa zmenilo na bytie. Hojdala som sa v hamake, pila kokosovú vodu a vnárala sa viac a viac do zvukov papagájov a brazílskych cvrčkov, do rytmov trianglov a harmoniky a do vône suchej červenej zeme. Vláčne bytie na terase, kde sa čas akoby zastavil a pretrvával, a nič ho nenarušovalo. Bolo len "TU a TERAZ".
Svoje workshopy zameriavam na fyzické herectvo, nazývam ich "Myšlienky sú fyzické". Čím viac sme fyzickí, tým viac sme spojení so svojou mysľou.
Počas tvorby, keď režírujem, si vytváram rôzne princípy, ktoré nás nútia byť v danom momente. Najlepším spôsobom, ako byť v danom okamihu tu a teraz, je vystúpiť z komfortnej zóny. Byť v prítomnosti je istý druh improvizácie, kde sa nedá použiť automatický pilot.
Čím čistejšie sú naše mysle, odbremenené od spletitých myšlienok, a čím viac sme fyzicky prítomní, tým viac sme tu a teraz."
,,Divadlo je médium, kde sa z mäsa a kostí rekonštruuje a mieša predstava skutočného a fiktívneho života do scén.
Baví nás, keď divák môže na chvíľu prežiť iný mikrosvet, a odchádza zasiahnutý svojimi pocitmi.
Žiadny film alebo najlepšia kniha na svete nemôže byť tak interaktívne živá ako predstavenie na javisku."
Tvorba a účinkovanie: Monika Haasová a Péter Cseri
Hrajú: študenti Štátneho konzervatória Timonova a konzervatória Jozefa Adamoviča ( Košice), Akadémie umení Banská Bystrica a VŠMU Bratislava
Trio Olga
Trio Olga je jedinečné divadelné zoskupenie, ktoré prináša svieži vietor do sveta fyzického divadla. Tvoria ho dvaja talentovaní umelci, Monika Haasová a Péter Cseri, ktorí spájajú skúsenosti zo slovenského divadelného prostredia s bohatou umeleckou interakciou, ktorú nadobudli počas 15-ročného pôsobenia v Holandsku.
Ich tvorba je charakteristická experimentovaním s formou, pohybom a tematickým obsahom činoherného divadla. Vzájomnou výmenou skúseností sa snažia posúvať hranice fyzického divadla a prinášať nové perspektívy a inovácie na scénu.
Trio Olga nie je len regionálnym fenoménom. Svojimi originálnymi predstaveniami si získali pozornosť divákov nielen na Slovensku a v Česku, ale aj na medzinárodných festivaloch v Nemecku, Holandsku a najnovšie aj v Brazílii, kde sa prezentovali v roku 2023.
Ich tvorba je výnimočná nielen svojou kreatívnosťou, ale aj schopnosťou spájať rôzne kultúrne vplyvy a skúsenosti, čo robí z Trio Olga skutočný umelecký klenot v oblasti fyzického divadla.
Monika Haasová
Monika Haasová je herečka, performerka, režisérka, pedagogička, zakladateľka festivalu DIVNÉ VECI a fyzického divadla TRIO OLGA. Pôsobila šesťnásť rokov v Holandsku, vytvorila viaceré autorské projekty a umelecké koncepty. Mnohé predstavenia, v ktorých účinkovala, odohrala na medzinárodných festivaloch v Brazílii, New Yorku, Belgicku, Nemecku, Francúzsku a v Holandsku. Bola tiež súčasťou tvorivých tímov mnohých site-specific projektov. Po návrate na Slovensko okrem iného účinkovala vo filme režiséra Miloslava Luthera Krok do tmy, za čo bola ocenená tvorivou prémiou IGRIC 2015 za ženský herecký výkon. Momentálne je súčasťou ojedinelej imerznej inscenácie Kosmopol v Banskej Štiavnici v réžií Kláry Jakubovej a Mily Dromovich, ktoré obdržali cenu TATRABANKY 2020 v kategórií divadlo za réžiu. V roce 2024 režírovala predstavenie Memoroom, ktoré malo premiéru v Činohre Slovenského národného divadla.
Péter Cseri
Péter Cseri sa narodil v Budapešti a vyrastal vedľa pokojného jazera Balaton, v kraji výnimočných hudobných tradícií Kodályho a Bartóka. Po absolvovaní Školy umení v Pécsi pokračoval v štúdiu na Codarts, Rotterdam. Odvtedy pôsobí ako nezávislý tanečník – najmä v Holandsku a Nemeck a ako certifikovaný pedagóg Countertechnique. Podieľal sa na v nespočetných inscenáciách Anouk van Dijk DC, Club Guy and Roni, Hans Hof Ensamble, Bodies Anonymous a mnohých iných. Pôsobí aj ako hosťujúci pedaagóg o.i. na Codarts Rotterdam, ArtEZ Arnhem, Landestheater Linz, Budapest Contemporary Dance Academy, Tanzquartier Viedeň. Účinkoval v mnohých projektoch, od improvizačných večerov v Bimhuis Amsterdam po tanečno-divadelné predstavenie Trust medzinárodne uznávanej holandskej choreografky Anouk van Dijk a nemeckého dramatika Falka Richtera, ktoré je doteraz na šesť rokov dlhej ceste okolo sveta. Péter už viac ako dva roky žije a pracuje na Slovensku, je jadrom spoločnosti fyzického divadla Trio Olga a spoluzakladateľ site-specific festivalu Divné veci.
Monikine TU a TERAZ
“Som žena, matka, partnerka a divadelná tvorkyňa, a v sebe spájam rôzne reality. Som ako dom, v ktorom je viacero bytov, a v každom byte sa deje niečo iné.
Pre mňa je veľmi dôležité byť tu a teraz. Aby som vedela byť všade naplno, rozdeľujem svoje reality na akési okienka. Každé okienko predstavuje istú moju realitu, kde som v danom momente naplno. Keď odídem z jedného okienka, vojdem do ďalšieho, kde som tiež naplno. Tých okienok je veľa a netreba sa ich báť, ani ich spájať. Raz som v jednom okienku a potom v druhom. Okienka, v ktorých sa cítim sama sebou, posilňujem, vyhľadávam a nanovo ich vytváram. Keď nemôžem byť v dvoch oknách zároveň, poviem si: TERAZ som TU a zajtra budem v tom druhom okienku, kde si tiež poviem TU a TERAZ.”
Zažila som oslobodzujúcu skúsenosť v tanečnom projekte, ktorý sa tvoril dva mesiace v Brazílii. Ľudia okolo pôsobili, v porovnaní s cieľavedomými Holanďanmi, ako bezcielne bytosti. Všade sa čakalo a deň bol rozvláčny, ťahal sa pomaly v rytme samby pri 40°C. Chcela som byť stále v nejakej akcii, vidieť veci, zažiť mesto, ale pri ležérnom tempe miestnych, kde čas nič neznamená, som mala pocit, že všetko trvá večnosť. Jedného dňa, pri čakaní na sľúbenú prehliadku vodopádov, som to úplne vzdala. Len tak sme tam bezcieľne čakali a čakanie sa zmenilo na bytie. Hojdala som sa v hamake, pila kokosovú vodu a vnárala sa viac a viac do zvukov papagájov a brazílskych cvrčkov, do rytmov trianglov a harmoniky a do vône suchej červenej zeme. Vláčne bytie na terase, kde sa čas akoby zastavil a pretrvával, a nič ho nenarušovalo. Bolo len "TU a TERAZ".
Svoje workshopy zameriavam na fyzické herectvo, nazývam ich "Myšlienky sú fyzické". Čím viac sme fyzickí, tým viac sme spojení so svojou mysľou.
Počas tvorby, keď režírujem, si vytváram rôzne princípy, ktoré nás nútia byť v danom momente. Najlepším spôsobom, ako byť v danom okamihu tu a teraz, je vystúpiť z komfortnej zóny. Byť v prítomnosti je istý druh improvizácie, kde sa nedá použiť automatický pilot.
Čím čistejšie sú naše mysle, odbremenené od spletitých myšlienok, a čím viac sme fyzicky prítomní, tým viac sme tu a teraz."
,,Divadlo je médium, kde sa z mäsa a kostí rekonštruuje a mieša predstava skutočného a fiktívneho života do scén.
Baví nás, keď divák môže na chvíľu prežiť iný mikrosvet, a odchádza zasiahnutý svojimi pocitmi.
Žiadny film alebo najlepšia kniha na svete nemôže byť tak interaktívne živá ako predstavenie na javisku."
Proudly powered by Weebly