KOSMOPOL
je divadelný projekt inšpirovaný formou imerzného divadla. Vznikol ako súčasť ,,Mesta kultúry 2019,, v Banskej Štiavnici.
Divák sa ocitá v meštianskom dome obklopený rodinnými a dejinnými udalosťami 20. storočia. Dom sa stáva kulisami týchto dejov.
Príbehy sú priamo inšpirované životom meštianskych rodín v Banskej Štiavnici. Divák sa slobodne pohybuje v predstavení.
Na začiatku hry sa doslova stráca uprostred paralelných dejov, vďaka čomu si môže poskladať vlastnú mozaiku príbehu.
Réžiu tohto komplikovaného divadelného tvaru na seba prebrali dve režisérky Klára Jakubová a Mila Dromovich,
ktoré pracovali súčasne na paralelne sa odohrávajúcich scénach.
Koncept: Tvorivá skupina Jakubová, Dromovich, Hajdučíková
je divadelný projekt inšpirovaný formou imerzného divadla. Vznikol ako súčasť ,,Mesta kultúry 2019,, v Banskej Štiavnici.
Divák sa ocitá v meštianskom dome obklopený rodinnými a dejinnými udalosťami 20. storočia. Dom sa stáva kulisami týchto dejov.
Príbehy sú priamo inšpirované životom meštianskych rodín v Banskej Štiavnici. Divák sa slobodne pohybuje v predstavení.
Na začiatku hry sa doslova stráca uprostred paralelných dejov, vďaka čomu si môže poskladať vlastnú mozaiku príbehu.
Réžiu tohto komplikovaného divadelného tvaru na seba prebrali dve režisérky Klára Jakubová a Mila Dromovich,
ktoré pracovali súčasne na paralelne sa odohrávajúcich scénach.
Koncept: Tvorivá skupina Jakubová, Dromovich, Hajdučíková
Termíny repríz sú naplánované po rekonštrukcii Eleuzíny po požári v máji 2025!
Projekt z verejných zdrojov finančne podporil a hlavným partnerom projektu je Fond na podporu umenia.
Divadelné predstavenie organizuje OZ Vlnoplocha.
Premiéra sa uskutočnila 21.9.2019
v Banskej Štiavnici
Koncept: Tvorivá skupina Jakubová, Dromovich, Hajdučíková
Réžia, scenár a dramaturgia: Klára Jakubová, Mila Dromovich
Etnografický a historický výskum: Veronika Hajdučíková, Klára Jakubová
Hudobná spolupráca: Veronika Hajdučíková
Hudba: Ján Kružliak a Nina Rosa
Scénografia: Ivana Macková, Henrich Žucha, Klára Jakubová, Zuzana Gabrišová
Kostýmy: Dana Heroldová a Iveta Petrikovičová
Masky: Iveta Petrikovičová a Beata Lazarová
Asistence: Eva Mores, Greta Grega, Samuel Novakovský
Produkcia: Sára Šmelková, Veronika Šebová, Veronika Hoscheková
Lokácia Eleuzína: Marek Pavlík
Producent: OZ Vlnoplocha
Účinkujú:
Monika Haasová, Peter Kadlečík, Štefan Martinovič, Andrej Šoltés, Nina Marinová,
Jan Kružliak ml, Ľudmila Klimková, Gertrud Mária Prikler, Igor Kuhn, Martin Grman, Henrich Žucha,
Markéta Mede, Michal Helbich, Nika Borguľová
Zvukové nahrávky: Branislav Bajus, Petr Herold, Mila Dromovich
Kontakt: [email protected]
Toto ojedinelé imerzné divadelné predstavenie vzniklo
v rámci aktivít spojených s titulom Mesto kultúry 2019 (Almázia) v Banskej Štiavnici.
Dej vtiahne divákov do špirály času a nechá ich spolu s jednou meštianskou rodinou prežiť udalosti 20. storočia tak,
ako sa mohli odohrať v Banskej Štiavnici. V meste, ktoré malo kedysi vďaka prítomnosti rôznych národností, kultúr a vzdelanosti kozmopolitný charakter, no dnes už sú tieto časy len vyblednutou spomienkou.
Príbeh sleduje rodinu zubára, jeho českej manželky, ich detí, rodičov, susedov, priateľov aj nepriateľov.
Začína sa v roku 1923, kedy Banskú Štiavnicu navštívil T.G. Masaryk.
Divadelné predstavenie organizuje OZ Vlnoplocha.
Premiéra sa uskutočnila 21.9.2019
v Banskej Štiavnici
Koncept: Tvorivá skupina Jakubová, Dromovich, Hajdučíková
Réžia, scenár a dramaturgia: Klára Jakubová, Mila Dromovich
Etnografický a historický výskum: Veronika Hajdučíková, Klára Jakubová
Hudobná spolupráca: Veronika Hajdučíková
Hudba: Ján Kružliak a Nina Rosa
Scénografia: Ivana Macková, Henrich Žucha, Klára Jakubová, Zuzana Gabrišová
Kostýmy: Dana Heroldová a Iveta Petrikovičová
Masky: Iveta Petrikovičová a Beata Lazarová
Asistence: Eva Mores, Greta Grega, Samuel Novakovský
Produkcia: Sára Šmelková, Veronika Šebová, Veronika Hoscheková
Lokácia Eleuzína: Marek Pavlík
Producent: OZ Vlnoplocha
Účinkujú:
Monika Haasová, Peter Kadlečík, Štefan Martinovič, Andrej Šoltés, Nina Marinová,
Jan Kružliak ml, Ľudmila Klimková, Gertrud Mária Prikler, Igor Kuhn, Martin Grman, Henrich Žucha,
Markéta Mede, Michal Helbich, Nika Borguľová
Zvukové nahrávky: Branislav Bajus, Petr Herold, Mila Dromovich
Kontakt: [email protected]
Toto ojedinelé imerzné divadelné predstavenie vzniklo
v rámci aktivít spojených s titulom Mesto kultúry 2019 (Almázia) v Banskej Štiavnici.
Dej vtiahne divákov do špirály času a nechá ich spolu s jednou meštianskou rodinou prežiť udalosti 20. storočia tak,
ako sa mohli odohrať v Banskej Štiavnici. V meste, ktoré malo kedysi vďaka prítomnosti rôznych národností, kultúr a vzdelanosti kozmopolitný charakter, no dnes už sú tieto časy len vyblednutou spomienkou.
Príbeh sleduje rodinu zubára, jeho českej manželky, ich detí, rodičov, susedov, priateľov aj nepriateľov.
Začína sa v roku 1923, kedy Banskú Štiavnicu navštívil T.G. Masaryk.
Scénáristka a režisérka Mila Dromovich odkrýva, ako sa taký príbeh tvorí: ,,Písať polydrámu, navyše s ambíciou zaznamenať malú históriu mesta na pozadí veľkých dejín je obrovská výzva. Rozhodli sme sa vytvoriť fiktívne postavy, ktoré mohli v Štiavnici prežiť podobné osudy, v rámci miernej mystifikácie ich však dávame do kontaktu aj s reálnymi osobnosťami mesta, ktoré tak do deja tiež nepriamo zasahujú. Po technickej stránke je tvorba takéhoto scenára náročná aj preto, že namiesto jednej scény, treba napísať šesť, ktoré fungujú paralelne a postavy sa často prelievajú z jednej do druhej. Aj preto sme scenár písali takmer rok.
Scenár vznikal na základe historického výskumu a rozhovorov s pamätníkmi, ktoré viedla etnologička Veronika Hajdučíková: ,,Na začiatku sme prišli s námetom zmapovať veľké dejinné udalosti 20.storočia na pozadí príbehu meštianskej štiavnickej rodiny. Nemala som potuchy o tom, že kúsok od môjho domu žije človek, ktorému sa životom mihlo niekoľko osobností, o ktorých som sa učila ešte v škole. Po každom ďalšom rozhovore s pôvodnými štiavničanmi sa nám vynáral stále plastickejší obraz Štiavnice 20.storočia. Významnými zdrojmi informácií a podnetov boli pre nás aj spomienkové literárne diela Moja Štiavnica (A. Hykisch), Štiavničan (E.Hauser), História Židovskej náboženskej obce v Banskej Štiavnici od Beaty Nemcovej, dobová tlač, dokumenty, fotografie a iné audiovizuálne materiály. To, čo sme nenašli v mestských archívoch , kde sme žiaľ zaznamenali veľké diery, sme si doplnili spomienkovými rozprávaniami formou tzv "oral history výskumu".
Imerzné divadlo vníma režisérka Klára Jakubová skôr ako tvorivý prístup než definitívnu formu: ,,Těšíme sa, že môžeme ponúknuť na Slovensku niečo nové. Inšpirovali sme sa tvorbou pražského imerzívneho divadla Pomezí. Ich inscenácie a skúsenosti nám pomohli sa rozhodnúť, akým smerom sa vydáme. Princíp imerzívneho poňatia spočíva v tom, že sa divák ponorí do iluzórneho sveta, nesedí na jednom mieste, nesleduje pasívne dej a v niektorých momentoch sa sám stáva súčasťou scény. Môže sa pohybovať po priestore a skladať si vlastnú mozaiku príbehu na základe toho, s kým a kadiaľ svoju cestu ten večer prejde. Tvorba takého divadla, kde prebieha niekoľko paralelných dejov, si vyžaduje odlišný spôsob premýšľania a veľkú mieru logistiky. Musíme pracovať s pôdorysmi priestorov a zložitými presunmi postáv. Herci nehrajú javiskovo, ale hľadajú si istú mieru intimity podobnej filmovému herectvu. A na to všetko máme minumum skúšobného času, pretože väčšina profesionálnych hercov nežije v Banskej Štiavnici.
Predstavenie sa odohrálo v celom dome meštianskeho typu, ktorý sa premenil na kulisy Kosmopolu. Na divákov, ktorí priestor poznajú ako Eleuzínu - miesto spoločného kullturného vyžitia, tak čaklo veľké prekvapenie.
Na scénografii pracovalo niekoľko umelcov súčasne.
Scénografka Ivana Macková sa vo svojej časti scénografickej práce zamerala na drobnosti a detaily, ktoré nám umožnia nahliadnuť hlbšie do vnútorného sveta postáv. Realitu pretkáva úlomkami imaginatívnych výjavov, vďaka čomu môže divák oscilovať na hrane skutočnosti a fikcie. V scénografickom riešení nie je naším zámerom vytvoriť historicky presný priestor, ide skôr o zachytenie atmosféry a ducha doby .
Henrich Žucha: ,, Dobová scénografia si vyžaduje aj reštaurátorskú prácu. Niektoré kusy, ktoré sa nám podarilo získať bolo treba kompletne zrenovovať a v jednom prípade dokonca zložit do poslednej skrutky rozobrané dobové zubárske kreslo.”
Projekt z verejných zdrojov finačne podporil a hlavným partnerem projektu je Fond na podporu umenia.
Proudly powered by Weebly